اصول نورپردازی اتاق خواب

نحوه درست نور پردازی در اتاق خواب

راهنمای مطالعه

اتاق خواب شما جایی است که هر روز خود را از آنجا آغاز می کنید و پایان روز را نیز در آنجا به سر می برید. جایی که مختص شماست و حریم شخصی تان به حساب می آید؛ پس نیازمند آرامش و توجه ویژه ای است. یکی از ضروری ترین عناصر حفظ آرامش اتاق، نورپردازی در مبلمان اتاق است. اگر از اهمیت نورپردازی اطلاعی ندارید و نمی دانید که برای نورپردازی اتاقتان چه اقداماتی انجام دهید و یا هنگام خریدن وسایل روشنایی مردد می شوید، با این مطلب از چوبکده همراه باشید تا با اصول نورپردازی اتاق خواب آشنا شوید.

لایه بندی نور اتاق خواب

لایه بندی اشکال مختلف نور برای اتاق خواب، نکته ای کلیدی در اصول نورپردازی اتاق خواب است. طراحان دکوراسیون پیشنهاد می کنند که برای اتاق خواب سه منبع روشنایی در نظر بگیرید. این سه منبع عبارت هستند از منابع محیطی، محل های خاص (Task) و تاکیدی. تامین هر کدام از این منابع نور، استراتژی های زیادی را می طلبد. لایه بندی نور به معنای یافتن تعادل بین سه منبع مختلف نور است. با ایجاد چنین تعادلی، شما برای انجام هر فعالیتی، نور مناسب آن فعالیت را خواهید داشت.

ابتدایی ترین اصل نورپردازی اتاق خواب، در نظر گرفتن این نکته است که چه کاری در کجای اتاق اتفاق می افتد. برای مثال محل مطالعه کجاست؟ آیا شما در تخت مطالعه می کنید؟ یا گوشه ای از اتاق را برای میز مطالعه در نظر گرفته اید؟

اصول نورپردازی اتاق خواب

  • منبع نور محیطی یا عمومی

مهم ترین منبع تامین نور محیطی یا همان عمومی، نور طبیعی است. نوری که از پنجره ها یا نورگیر ها به داخل اتاق خواب راه پیدا می کند، منبع نور طبیعی است. این نور محیطی ممکن است از طریع منابع مصنوعی نیز تامین شود. هر منبع نوری که برای انجام کار های عمومی مانند تمیز کردن، تا کردن لباس ها، مرتب کردن تخت و… مورد نیاز باشد، نور محیطی یا عمومی است.

برای تامین نور محیطی به وسیله منابع مصنوعی می توانید از چراغ های سقفی، لوستر ها، چراغ های آویز و… استفاده کنید. منابع نور محیطی مقدار کافی روشنایی را برای فعالیت هایی که نیازی به نور متمرکز ندارند ارائه می کنند.

اصول نورپردازی اتاق خواب

  • نورپردازی محل های خاص (Task)

در اصول نورپردازی اتاق خواب ، این نوع نورپردازی مختص زمانی است که به تمرکز بیشتر و ویژه ای برای انجام فعالیت خاصی نیاز دارید. مطالعه، کار، آرایش کردن و… از جمله کار هایی است که به منبع نور متمرکز نیاز دارد.

در نظر داشته باشید که برای نورپردازی ویژه مطالعه، چراغ‌ های رومیزی با سایه ‌های رنگ روشن بهتر از چراغ‌ هایی با سایه‌ های تیره است؛ زیرا سایه تیره، روشنایی نور را کاهش می ‌دهد. چراغ ‌های بازوی چرخشی برای ایجاد منبع متمرکز نور و نورپردازی محل های خاص انتخاب خوبی است؛ در حالی که چراغ‌ های رومیزی با طراحی های هنرمندانه‌ تر یا حتی آویز ها، فضای آرامش‌ بخش‌ تری را ایجاد می ‌کنند. چراغ های آویز در دو طرف تخت، دیوارکوب ها و… از جمله منابع نور این چنینی هستند.

نورپردازی تاکیدی

  • نورپردازی تاکیدی

این نوع از نورپردازی به منظور برجسته کردن ویژگی های خاصی از اتاق و یا جلب توجه است. برای مثال اگر در اتاق خوابتان تابلوی نقاشی یا اثری هنری وجود دارد و دلتان می خواهد توجه ها را به این اثر جلب کنید، از منابع نور تاکیدی استفاده کنید. نورپردازی تاکیدی می تواند به عنوان نوعی نورپردازی محیطی عمل کند. این نوع نورپردازی، درخشندگی دلپذیر و فضایی دنج را ایجاد می کند. استفاده از نور های توکار در اتاق خواب، دیوارکوب ها، چراغ های نواری و… از جمله این نور ها هستند.

در نظر گرفتن اصول نورپردازی اتاق خواب یکی از مهم ترین نکات دکوراسیون اتاق خواب است. یک نورپردازی ایده آل، علاوه بر اینکه زیبایی اتاق را چند برابر می کند، آرامش شما را نیز افزایش می دهد. البته فراموش نکنید که وسایل اتاق خواب نیز تاثیر مهمی بر دکوراسیون دارند. برای اطلاع بیشتر از نکات مربوط به دکوراسیون اتاق خواب، می توانید به مجموعه چوبکده مراجعه کنید.

انتخاب لامپ مناسب

شدت روشنایی لامپ و رنگی که ساطع می کند بر نحوه عملکرد شما در خصوص یک فعالیت خاص و حتی بعد از انجام آن فعالیت تاثیر می گذارد. این تاثیر ممکن است منفی یا مثبت باشد. پس پیش از اینکه هر نوع خرید ابزار روشنایی را انجام دهید، میزان روشنایی مورد نظرتان را مشخص کنید. میزان روشنایی مورد نظر شما نیز قطعا بر اساس نوع فضای اتاق خوابتان تغییر خواهد کرد.

انتخاب لامپ مناسب

اگر در اصول نورپردازی اتاق خواب ، رنگ روشن مد نظرتان است، لامپ های رشته ای و هالوژن انتخاب خوبی برای شما هستند. این لامپ ها با وجود رنگ سفید ملایمشان، کمی هم رنگ آبی از خود نشان می دهند. نور های رنگ سفید و آبی هوشیاری را افزایش می ‌دهند. نورپردازی با چنین رنگ ‌هایی معمولا به عنوان منبع نور مناسب محل های خاص (TASK) انتخاب می شود تا به صورت متمرکز برای برخی فعالیت‌ ها مناسب باشد. همانطور که اشاره شد، نور های آبی و سفید هوشیاری را افزایش می ‌دهند. با افزایش هوشیاری، تولید ملاتونین (هورمون ‌هایی که باعث خواب می‌ شوند) سرکوب می شود و کاهش پیدا می‌ کند. استفاده از چنین نور هایی به عنوان منبع نور عمومی اصلا گزینه مناسبی نیست؛ زیرا هنگامی که پس از یک روز طولانی برای استراحت و خواب به اتاق خواب می روید، این نور ها مانع خواب و استراحت شما می شوند. از سوی دیگر، نوری با رنگ‌ های گرم ‌تر، مانند زرد در تولید ملاتونین اختلال ایجاد نمی ‌کند؛ بنابراین نور های گرم‌ تر برای فعالیت‌ هایی مانند تماشای تلویزیون یا صرفاً استراحت، بهترین انتخاب است.

جمع بندی

اصول نورپردازی اتاق خواب از مهم ترین اصول داشتن یک اتاق خواب ایده آل است. اتاق خواب محیطی است برای تامین آرامش شما؛ پس بهتر است شیوه نورپردازی آن را جدی بگیرید. ما در این مطلب شما را با سه منبع مختلف نور آشنا کردیم و چند نکته اساسی در خصوص نورپردازی اتاق خواب را برایتان توضیح دادیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

سبد خرید