اهمیت نورپردازی در دکوراسیون داخلی

مهم ترین نکات نورپردازی در دکوراسیون داخلی چیست؟

راهنمای مطالعه

نورپردازی یکی از مهم ترین عناصر در دکوراسیون داخلی است و می توان از آن در زیبا تر شدن فضای اتاق استفاده کرد. انواع مختلف نورپردازی باعث ایجاد فضا های متفاوت در اتاق شما می شود و می تواند حال و هوای خانه شما را تغییر دهد. همانطور که می دانید نوع نور و محل قرارگیری آن دو جنبه مهم در دکوراسیون داخلی هستند. انتخاب مبلمان، اندازه اتاق و انتخاب رنگ همه و همه به نورپردازی بستگی دارد. ما در این مقاله اهمیت نورپردازی در دکوراسیون داخلی را بررسی می کنیم و در پایان به این اشاره می کنیم که نورپردازی چگونه می تواند در ترکیب رنگ مبلمان تاثیر بگذارد.

اهمیت نورپردازی در دکوراسیون داخلی

تاثیر نورپردازی در رنگ ها

شما باید در ابتدا با یک واقعیت آشنا شوید: فضای اتاق با نور منعکس شده از سطوح دیوار ها تعریف می شود. هر چه بیشتر دیوار ها را روشن کنید، اتاق جادار تر و بزرگ تر نشان داده می شود. علاوه بر این، استفاده از نورپردازی درست بر روی دیوار، می تواند رنگ دیوار را ملایم تر نشان دهد. حرفه ای ها همچنین از نورپردازی رو به پایین و ملایم برای روشن کردن کف اتاق استفاده می کنند تا رنگ های تیره و روشن بیشتر نمایان شوند.

اهمیت نورپردازی در دکوراسیون داخلی

برجسته تر کردن بعضی عناصر با نورپردازی

نورپردازی را می توان به دو روش مختلف استفاده کرد: برای برجسته کردن عناصری خاص در فضا یا روشن کردن کل اتاق. برای برجسته کردن یک عنصر خاص در اتاق می توانید از نورپردازی استفاده کنید. این عنصر می تواند هر چیزی باشد. میز تلویزیون یا گلدان یا تابلو ها. بسته به کاری که می خواهید انجام دهید، می توانید لامپ را بر روی زمین یا دیوار نصب کنید. با نورپردازی صحیح در خانه، می توانید حال و هوای خانه را تغییر دهید.

اهمیت نورپردازی در دکوراسیون داخلی

توجه به عملکرد در هنگام نورپردازی

عملکرد و کارکردی که مد نظر شماست، یکی از عوامل اهمیت نورپردازی در دکوراسیون داخلی است. لوستر ها کل اتاق را روشن می کنند؛ درحالیکه چراغ های دیواری از نظر بصری طول اتاق را اضافه می کنند و یک قسمت از اتاق را روشن می کنند. به همین دلیل است که انواع و سبک های مختلف نورپردازی به وجود آمده اند.

تغییر دادن فضای اتاق با نورپردازی

تغییر دادن فضای اتاق با نورپردازی

دیگر اهمیت نورپردازی در دکوراسیون داخلی، تغییر دادن فضای اتاق است. نور مصنوعی و طبیعی نحوه درک شما را از فضای اتاق تغییر می دهد. اتاق های تاریک تر به نور طبیعی نیاز دارند. اگر نور کم باشد، فضا تنگ تر به نظر می رسد و اگر چیدمان مبلمان نیز درست نباشد، وضعیت دکوراسیون اتاق بدتر می شود. نور طبیعی در مقایسه با نور مصنوعی بهتر است و رنگ ها را بهتر به نمایش می گذارد.

اگر می خواهید نور طبیعی بیشتری در اتاق داشته باشید، قطعا لازم است که پنجره های اتاق بزرگ باشند. همچنین باید از پرده های شفاف استفاده کنید. در صورتی که نور طبیعی در دسترس نبود، از لوستر، دیوارکوب ها و لامپ ها استفاده کنید.

تاثیر نورپردازی در رنگ بندی مبلمان

تاثیر نورپردازی در رنگ بندی مبلمان

احتمالا این را تجربه کرده اید که دیوار های سرمه ای اتاق شما در ساعات خاصی از روز سیاه به نظر می رسند و دیوار های سفید در عصر ها زرد به نظر می رسند؟درواقع جهتی که نور به دیوار برخورد می کند و موقعیت خورشید، می تواند بر روی رنگ آن دیوار تاثیر بگذارد.

پیش از آنکه به نکات مدنظر بپردازیم، باید اشاره کنیم که رنگ بندی مبلمان یکی از مهم ترین عوامل در دکوراسیون داخلی شما هستند. شما باید با توجه به نوع نورپردازی اتاق پذیرایی خود، رنگ مبلمان را انتخاب کنید. فروشگاه چوبکده ایرانیان تنوع بی نظیری در انواع رنگ مبلمان دارد و شما می توانید در میان انواع مبلمان، مبلمان موردنظر خود را انتخاب کنید.

ما در این جا چند نکته را بررسی می کنیم:

  • نور طبیعی نقش مهمی در رنگ های خانه دارد. اگر اتاق شما رو به شمال باشد، نور ملایمی وارد اتاق می شود و فضای اتاق را گرم و صمیمی می کند. در این صورت رنگ های تیره، تیره تر هستند و رنگ های روشن هم تیره تر به نظر می رسند.
  • اگر نوردهی به سمت جنوب باشد، نور بسیار بیشتر خواهد بود. در این صورت رنگ های تیره روشن تر به نظر می رسند و رنگ های روشن (مخصوصا رنگ سفید) روشن تر خواهند بود.
  • اتاق هایی که در ضلع غربی خانه شما قرار دارند، در عصر ها نور دارند و در صبح ها بدون نور هستند و در سایه قرار دارند. اتاق هایی که در ضلع شرقی هستند، وضعیتشان برعکس اتاق های غربی است. به همین دلیل نورپردازی در رنگ های اتاق تاثیر زیادی می گذارند.

نورپردازی در اتاق های بزرگ با مبلمان چوبی تیره

  1. نورپردازی در اتاق های بزرگ با مبلمان چوبی تیره

برای آشنایی با اهمیت نورپردازی در دکوراسیون داخلی، باید بدانید که چوب های تیره در دکوراسیون، اتاق را تاریک تر جلوه می دهند؛ به خصوص اگر اتاق ها کوچک باشند یا مبلمان زیاد باشند. برای روشن شدن اتاق، باید با نور های رنگی روشن بازی کنید. حتی می توانید از نور های سرد مانند مهتابی نیز استفاده کنید. برای اتاق هایی که کفپوش آن ها از جنس چوب تیره است، نور طبیعی بهترین گزینه است.

نورپردازی در اتاق های بزرگ با مبلمان روشن

  1. نورپردازی در اتاق های بزرگ با مبلمان روشن

اتاق هایی که مبلمان چوبی رنگ روشن دارند، به نور طبیعی نیاز دارند. توجه کنید نور نباید بیش از حد گرم یا زرد باشد. مبلمان سفید و سایر رنگ های روشن و براق مد هستند و در فضا های مدرن بسیار رایج شده اند. این مبلمان نور را منعکس می کنند و حتی در زمانی که پنجره های در اتاق نیست، حس روشنایی را در اتاق ایجاد می کنند. پس لازم است که از نور زیاد استفاده نکنید. نور کم باعث آرامش شما می شود و یک فضای مینیمالیستی را در فضای خانه شما ایجاد می کند.

نتیجه گیری

نورپردازی یکی از کاربردی ترین عناصری است که طراحان حرفه ای از آن برای تغییر هر فضایی استفاده می کنند. همچنین رنگ بندی مبلمان نیز یکی از مهم ترین عوامل دکوراسیون داخلی است. ما در این مقاله به اهمیت نورپردازی در دکوراسیون داخلی پرداختیم و به نکاتی درمورد تاثیر نورپردازی در رنگ بندی مبلمان اشاره کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

سبد خرید