رنگ آمیزی پایه مبل

چطور پایه مبلمان چوبی ضربه خورده و رنگ پریده را در منزل تعمیر کنیم؟

راهنمای مطالعه

پایه مبلمان یکی از قسمت های حساس مبل است که با انجام کار هایی مانند جابجایی مبلمان یا ضربه خوردن دچار مشکل می شود. به همین دلیل لازم است که با روش های تعمیر پایه مبل در منزل آشنا شوید. بیشتر پایه های انواع مبل کلاسیک و دیگر مبل ها چوبی هستند. سطوح چوبی به طرق مختلف آسیب می بینند و دچار رنگ پریدگی و ضربه خوردگی می شوند. ما در این مقاله سعی می کنیم چند نکته را برای تعمیر پایه مبل رنگ پریده و ضربه خورده توضیح دهیم.

پایه مبل چگونه آسیب می بیند؟

پایه مبل یکی از قسمت های مبل است که نسبتا بیشتر از قسمت های دیگر در معرض آسیب است و تعمیر پایه مبل یکی از کار هایی است که بهتر است بلد باشید. اگر بر روی پایه مبل گرد و غبار جمع گردد، در طول زمان خراش روی آن ایجاد می شود. همچنین برخورد اجسام تیز بر پایه مبل می تواند سوراخ های کوچکی بر روی چوب ایجاد کند. اگر مبلمان خود را به طور مرتب جابجا می کنید، ضربه خوردگی پایه مبل یکی از مشکلات رایجی است که ممکن است به وجود بیاید.

رطوبت نیز یکی از عوامل مشکل زاست. اگر چوب پایه مبل بیش از حد مرطوب شود، کپک بر روی آن رشد می کند و به آرامی به ساختار چوب آسیب می رسد. همچنین اگر مبلمان شما قدیمی است، موریانه نیز ممکن است چوب پایه مبل را از بین ببرد و با یک حرکت دادن مبل، پایه مبل بشکند.

علت اصلی تغییر رنگ و رنگ پریدگی، قرار گرفتن دائمی پایه مبل در نور خورشید است. همچنین آب و هوای سرد و خشک بر روی پایه مبل تاثیر می گذارد. هوای خشک و سرد چوب را منقبض می کند و هوای گرم و مرطوب آن را منبسط می کند. این انقباض و انبساط اگر به صورت متوالی اتفاق بیفتد، ساختار چوب ضعیف می شود و حتی ممکن است شکستگی پایه مبل اتفاق بیفتد.

تعمیر پایه مبل

روش های ترمیم پایه مبلمان ضربه خورده و رنگ پریده

  1. استفاده از روغن نارگیل

محصولات شیمیایی زیادی هستند که رنگ پریدگی چوب را از بین می برند؛ اما بهتر است از محصولات طبیعی استفاده کنید. بهترین راه استفاده از روغن نارگیل است. روغن نارگیل رنگ طبیعی پایه مبل را نمایان می کند و با روغن کاری چوب خشک شده، رنگ پریدگی از بین می رود.

  1. تعمیر آسیب دیدگی ها

آسیب های قابل توجه مانند شکاف ها، در طول زمان پایه مبل را دچار مشکل می کنند. برای تعمیر پایه مبل باید از پر کننده چوب استفاده کنید. اکثر حرفه ای ها پر کننده چوب را در ابزار نجاری خود دارند و برای پر کردن شکاف وسایل چوبی از آن استفاده می کنند.

  1. ترمیم خراش جزئی

راه حل آسان برای تعمیر پایه مبل و خراش آن این است که سه چهارم فنجان روغن کانولا را با یک چهارم فنجان سرکه مخلوط کنید. این دو ماده را باید به خوبی با هم مخلوط کنید و مخلوط به دست آمده را بر روی خراش ها یا قسمت های آسیب دیده بمالید. با این کار خراش های پایه مبل کاملا از بین می روند و ظاهر آن به حالت اول باز می گردد.

  1. استفاده از سرکه

اگر می خواهید چوب رنگ طبیعی خود را حفظ کند، بهتر است از سرکه استفاده کنید. سرکه بالزامیک یا سرکه سیب دو گزینه خوب برای حفظ رنگ پایه مبل هستند. بهتر است برای تعمیر پایه مبل، سرکه را با برس سیمی بر روی پایه مبل بزنید تا سرکه به تمام قسمت های سطح چوب برسد. این کار منجر به این می شود که در طول زمان رنگ پریدگی پایه مبل اتفاق نیفتد.

تعمیر پایه مبل

  1. رنگ آمیزی پایه مبل

این راه احتمالا اولین راهی است که برای ترمیم رنگ پریدگی مبلمان به ذهن شما می رسد؛ اما در واقعیت این کار بسیار سخت و پیچیده است و احتمالا شما را دچار مشکل کند. شما باید در ابتدا پایه مبل را جدا کنید. سپس پایه مبل را سنباده بزنید تا صاف شود؛ زیرا سطح صاف رنگ را بهتر جذب می کند و آن را براق تر نشان می دهد. بعد از این هم باید حواستان باشد که رنگ بر روی دیگر مبلمان خانه نریزد؛ زیرا از بین بردن لکه رنگ کار ساده ای نیست. ضمنا باید از رنگ چوب استفاده کنید.

  1. جلوگیری از آسیب نور مستقیم خورشید

نور خورشید یکی از مهم ترین عواملی است که به چوب آسیب جدی می زند؛ به همین دلیل باید حتما حواستان به جای قرار گرفتن مبل باشد تا نیازی به تعمیر پایه مبل نداشته باشید. اشعه فرابنفش نور خورشید باعث تغییر رنگ می شود و چوب را کدر نشان می دهد. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است از روکش مات چوب استفاده کنید.

  1. از بین بردن لکه با مایونز یا روغن نفتی

آب یا دیگر مایعات می تواند بر روی پایه مبل بریزد و باعث ایجاد لکه بر روی آن شود. برای از بین بردن این لکه ها، می توانید مایونز یا روغن نفتی یا پترولیوم را بر روی لکه بگذارید و آن را برای چند ساعت رها کنید. بعد از مایونز یا روغن را پاک کنید.

تراشیدن پایه مبل

  1. تراشیدن پایه مبل

این آخرین راهی است که باید برای تعمیر پایه مبل از آن استفاده کنید. برخی از پایه های انواع مبلمان چند لایه چوب دارند و آن را محکم تر می کنند. اگر احساس می کنید هیچ کدام از روش های بالا جواب نمی دهد، مجبور هستید که پایه مبل را بتراشید تا رنگ پریدگی و ضربه خوردگی آن از بین برود.

اگر مبل باکیفیت بخرید، احتمالا پایه مبل شما دچار مشکل نمی شود و تا سال های سال دوام خواهد آورد. فروشگاه چوبکده ایرانیان از آن دسته فروشندگانی است که از بهترین متریال و چوب برای ساخت مبلمان خود استفاده می کند.

جمع بندی

پایه های مبل اغلب در اسباب کشی و خانه تکانی دچار مشکلات متعددی مانند شکستگی، رنگ پریدگی، ضربه خوردگی و … می شوند. شما می توانید برای تعمیر پایه مبل ضربه خورده از ترکیب سرکه و کانولا استفاده کنید. برای تعمیر پایه مبل رنگ پریده نیز می توانید از روغن نارگیل و سرکه استفاده کنید یا پایه مبل را رنگ کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

سبد خرید